Wat de redenen voor een bedrijfsovername ook zijn, om succesvol te zijn begint en eindigt het hele proces met strategie. Als koper moet je werkelijk naar alles te kijken. De analyse van product tot de markt, de cultuur, de geografische locatie, de productie en zakelijke perspectieven. Alles moet worden onderzocht.
Niemand is opzettelijk van plan een slechte deal te sluiten, maar helaas gebeurt dit wel.
In de 20 jaar dat ik het vak uitoefen ben ik natuurlijk heel wat tegengekomen. Ik deel graag wat tips om te komen tot een succesvolle fusie of bedrijfsovername. U kunt dan niet zeggen dat ik u niet gewaarschuwd heb.
1. Beoordeel uw liquiditeit en financiële mogelijkheden grondig.
Beoordeel altijd grondig vooraf hoe hoog de polsstok reikt en of u voldoende liquide bent om een dergelijke investering te doen en in stand te houden. Houd hierbij ook de structuur van het kapitaal in de gaten als de deal tot stand komt. Stel u hierbij de vraag: “Kan de nieuwe organisatie deze transactie dragen?”.
2. Stel het perfecte team samen.
Bijna elk bedrijf heeft deze drie divisies: financiën, verkoop en marketing en operaties. Het is dus logisch om een pool van experts samen te stellen die deze expertisegebieden vertegenwoordigen. Afhankelijk van uw unieke situatie, moet u mogelijk externe hulp inschakelen in de vorm van juridisch adviseurs, waarderingsdeskundigen, banken en accountants.
Het is uiterst belangrijk dat de mensen die deel uitmaken van dit team kunnen samenwerken; De ogen van iedereen moeten op hetzelfde doel zijn gericht, de experts moeten dan ook coherent denken en constant communiceren.
3. Bepaal uw doelen en meet voor succes.
Begin met uzelf enkele relevante vragen te stellen. Is uw doel om uw marktaandeel te vergroten? Bent u op zoek naar nieuwe producten, diensten en intellectueel eigendom onder uw bedrijfsafdeling? Probeert u nieuwe en aaneengesloten markten te betreden? Probeert u een concurrent te elimineren of verticale integratie te bereiken?
Deze manier van naar binnenkijken helpt u zeker om doelen te stellen voor uw bedrijf en om beslissingen in de juiste richting te nemen.
4. Zorg ervoor dat informatie veilig en efficiënt kan worden gedeeld.
In de wereld van vandaag zal je nauwelijks horen dat een bedrijf (koper) een team stuurt naar de fysieke locatie van een ander bedrijf (de verkoper) om naar zijn boeken te kijken. We leven vandaag in een digitale wereld. Deze digitalisering brengt echter zijn eigen gevaren met zich mee, vooral in de vorm van beveiligingsproblemen.
Gebruik daarom een virtuele ruimte om beide partijen te helpen elkaars zakelijke documenten veilig en efficiënt te bekijken. Virtuele dataruimten fungeren als een neutrale en veilige off-site locatie waar leden van beide teams vrij kunnen zijn om documenten te delen en effectief samen te werken.